Cargando...

La travessa de Cavalls del Vent en 8 etapas. Per Xavi Alujas

El total de la travessa de Cavalls del Vent acumula uns 85 quilòmetres i uns 5600 metres de desnivell positiu acumulat. Normalment la ruta es comença des del refugi de Lluís Estasen als peus del Pedraforca, al municipi de Saldes, tot i que podries començar des del refugi que vulgueu. També es pot fer la ruta en el sentit de les agulles del rellotge o en sentit contrari. Jo recomanaria la primera opció, així que la ruta la començarem al refugi de Lluís Estasen i anirem en sentit de les agulles de rellotge. Haureu de seguir sempre les marques taronges tot i que haureu de portar un mapa.

La primera etapa serà la que ens portarà de Lluís Estasen fins al refugi de Gresolet. Seran poc més de 3 quilòmetres, amb 150 metres de desnivell positiu i 570 de negatiu. En 1h 30 minuts arribarem. La característica d’aquest tram és que el farem per un corriol amb força desnivell descendent, amb molt de fang i en el que haurem d’estar atents de no relliscar. Trobareu roca i arrels mullades. Al final una pujada pronunciada us portarà al primer dels vuit refugis.

Després del descans de la primera parada, comencem la segona etapa, que ens portarà fins al refugi de Sant Jordi. Aquesta part serà més  llarga, de gairebé 13 quilòmetres amb 1040 metres de desnivell positiu i 780 de negatiu. Necessitareu unes 5 hores ben bones de caminata. Serà un tram exigent amb una primera pujada fins al Coll de Bena i després una llarga baixada fins a Vents de Cadí. Un cop aquí comença una pujada llarga, entretinguda i maca pels famosos Empedrats que ens portaran fins al segon refugi de la travessa. Aquesta part dels Empedrats creuaràs diverses vegades el torrent per sobre de pedres i roques i anireu per un congost format per l’erosió de l’aigua. És un tram dur però a la vegada molt maco. Si heu anat bé, aquí podreu menjar i agafar forces pel darrer tram.

Comencem la tercera etapa que us durà al refugi de Rebost. Seran 11 quilòmetres més, amb 900 metres positius i uns 800 de negatius. Tot plegat ho podreu fer en una mica més de 3 hores i mitja. L’inici d’aquest tram el fareu per un corriol en descens fins començar la pujada al coll d’Escriu. Un cop aquí tindreu una baixada fàcil per pista forestal fins a Grèixer que podreu fer ràpid si teniu cames. Aneu amb compte que aquesta baixada es fa sempre una mcia llarga. Un cop arribeu a la carretera de Pal tornareu a pujar per corriol fins al refugi de Rebost. Últim esforç perquè un cop aquí les vistes del Cadí Moixeró i del Pedraforca valdran molt la pena. Parada per sopar i dormir i al dia següent encarar amb energia el segon dia de travessa.

La quarta etapa us durà fins al cim de la travessa, el refugi del Niu de l’Àliga, dalt de la Tossa d’Alp. Aquest tram només són 6 quiòmetres però haureu de salvar un desnivell positiu de 950 metres. Necessitareu més de dues hores i mitja. Corriol d’alta muntanya en gran part i que poc a poc anireu guanyant millors vistes. En algunes zones podreu trobar-vos zones de vent. És un tram exigent però a la vegada motivant en el que gaudirem de bones vistes del Cadí, del Pedraforca, de la Cerdanya… Talla la respiració. Podreu fer un bon café abans de reempendre la travessa fins al refugi del Serrat de les Esposes.

Anem a per la cinquena etapa. Per mi aquesta part és una de les que se’m fan més llargues tot i que és molt maca i gratificant de fer i ara us diré el perqué. És un tram de gairebé 12 quilòmetres amb 400 metres de desnivell positius i 1400 de desnivell negatiu. Ho podreu fer en unes 5 hores ben bones. Analitzant els números sembla masses hores, però normalment no és una zona que es pugui caminar gaire ràpid en general. Començareu baixant un corriol enmig d’una tartera que haureu d’anar amb compte. El corriol durant molts quilòmetres és d’alta muntanya, amb molta roca i arrels. Caminareu una bons estona per sobre dels 2000 metres d’altitud. En algun tram haureu de desgrimpar alguna zona de roca equipada amb corda. No és dificil però perdreu temps. Veureu com passen el temps i com avanceu s un ritme lent. El millor d’aquesta part són les vistes aerees que tenim mentres carenegem el Moixerò i les Penyes Altes. Senzillament és espectacular. Acabareu baixant ja de forma més fàcil amb una darrera rampa fins al refugi.

Si voleu fer-ho en tres dies us recomanaria continuar un tram més, tot i que aquí podrieu parar per a dormir. La sisena etapa és curteta de només 5 quilòmetres amb 250 metres de desnivell positiu i 140 de negatius. En 1 hora i mitja aproximadament podreu fer-ho i arribareu al refugi de Cortals de l’Ingla. Aquest tram comença en pujada forta per després anar combinant zones més planeres amb algunes pujades més. Acabareu el tram en baixada fins al refugi. Ara si que podreu descansar i sopar, per agafar energia per al tercer i darrer dia.

L’avant penúltim dia us portarà fins al 7 refugi, el de Prats d’Aguiló. Aquesta setena etapa també és una mica llarga amb 10 quilòmetres i mig i 870 metres de desnivell positiu i 470 de negatius que fareu en unes 4 hores i mitja. Sortireu del refugi enmig del bosc i amb una pujada per corriol arribareu al Coll de Pendís. Un cop aquí anireu sempre en pujada direcció la Serra del Cadí i aviat estareu per sobre dels 2000 metres d’alçada i tindreu unes vistes fabuloses tant de la Cerdanya com del Pedraforca en primer pla. És un tram molt entretingut i que és un dels que més m’agrada. Un cop arribeu al Cadí, al coll de Tancalaporta, anireu intercalant puges-baixes i travessareu algunes tarteres de roques fins que arribeu al seté refugi, el de Prats d’Aguiló. Moment de descansar uns minuts i gaudir del Cadí i de la seva tranquil·litat.

L’últim dia de la travessa només 11 quilòmetres us separaran del final, i 540 metres de desnivell positiu i 880 de negatius que en unes 3 hores haureu fet. Un cop sortiu de Prats d’Aguiló tindreu pujada, primer per prat alpí i rapidament entre roca i tartera. Haureu d’arribar al Pas dels Gosolan a més de 2400 metres d’alçada i que en poc més d’una hora haureu arribat. Un cop aquí haureu de travessar un tram de la Serra del Cadí amb unes bones vistes. Aviat començareu a baixar per la Serra Pedregosa fins al Collell i ja aquí a través de pista forestal no trigareu massa estona en arribar al refugi Lluis Estasen de nou i donar per acabada la Travessa de la Cavalls del Vent. Si la volguéssis fer en quatre dies hauries de dormir als refugis de Sant Jordi, Niu de l’Àliga i Cortals.

CISTELLA DE LA COMPRA
There are no products in the cart!